Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

Μητρ. Γόρτυνος κ. Ιερεμίας: «Βλέπετε πόσο ωραία τοποθετεί η Εκκλησία μας τα πράγματα;» - Η ΑΓΑΜΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΜΕΝΩΝ

Μητρ. Γόρτυνος κ. Ιερεμίας: «Βλέπετε πόσο ωραία τοποθετεί η Εκκλησία μας τα πράγματα;» - Η ΑΓΑΜΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΜΕΝΩΝ
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας, στο ακόλουθο κήρυγμα, μας ερμηνεύει τον Πέμπτο Αποστολικό Κανόνα.
Μας λέγει αρχικά ότι όπως σήμερα έχουμε εγγάμους ιερείς, έτσι παλαιότερα είχαμε και εγγάμους Επισκόπους.
Η αγαμία των Επισκόπων καθορίστηκε υποχρεωτικά από την ΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδο, από τον 12ο Κανόνα της.

Μας λέγει ότι οι Παπικοί έχουν υποχρεωτική την αγαμία των κληρικών τους για όλες τις βαθμίδες και για την καινοτομία τους αυτή επικαλούνται τον Άγιο Επιφάνιο, ο οποίος κάπου λέγει ότι δεν δέχεται η Εκκλησία  για την ιερωσύνη όποιον είναι νυμφευμένος με γυναίκα.

Αλλά όπως λέγει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης επί του θέματος, σημασία έχει τι λέγει η Αγία Γραφή και οι Οικουμενικές Σύνοδοι και η γνώμη όλων των Πατέρων, διότι δεν συνιστά δόγμα στην Εκκλησία η γνώμη μερικών.
Μας δίνει στη συνέχεια την περιγραφή του Αγίου Νικοδήμου σχετικά με την καθοριστική επέμβαση του ομολογητή Αγίου Παφνουτίου στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο, για τον γάμο των ιερέων.
Δεν άφησε να επικρατήσει η γνώμη μερικών που ζητούσαν να εμποδίσουν τον γάμο των ιερέων εξηγώντας πως πρέπει να είναι ελεύθερος ο καθένας να εκλέξει την παρθενία ή τον γάμο.
Είναι λάθος και αίρεση η υποχρεωτική παρθενία των Παπικών για τους ιερείς τους, λάθος που γέννησε πάμπολλα ηθικά σκάνδαλα των Παπικών ιερωμένων.
Ο Πέμπτος Κανόνας των Αγίων Αποστόλων λέγει ότι δεν επιτρέπεται έγγαμος κληρικός να διώξει τη γυναίκα του  «προφάσει ευλαβείας» και αν το κάνει αυτό να αφοριστεί μέχρι να μετανοήσει και να δεχθεί πάλι τη γυναίκα που απομάκρυνε. Αν δε επιμένει σ’ αυτό που έκανε, να καθαιρείται.

Μας εξηγεί τί σημαίνει η έκφραση «προφάσει εὐλαβείας» και πώς είναι καλή επιθυμία η παρθενία αρκεί να συμφωνούν και οι δύο.
Όπως και στα ανδρόγυνα κατά τον Απόστολο Παύλο η εγκράτεια στην περίοδο της νηστείας να γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη και των δυό.  
Το πνεύμα του Κανόνα μας εδώ, καταδικάζει και τις λαϊκές εκείνες γυναίκες που απαιτούν το ίδιο από τον σύζυγό τους, απαίτηση που μπορεί να γίνει αιτία να πέσει ο άντρας της σε μοιχεία.
Μας αναφέρει κλείνοντας ο Σεβ. Μητροπολίτης ένα τμήμα μιας ωραίας περικοπής σχετικά με το θέμα, από την ΙΣΤ’ Ομιλία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου που βρίσκεται στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο και μας παροτρύνει να μείνουμε σταθεροί στην Ορθόδοξη Εκκλησία η οποία μας αγαπά και μας τρέφει με τη σοφή διδασκαλία των Αγίων Πατέρων.
 
Ο Ε´ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΑΓΑΜΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΜΕΝΩΝ

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ EΓΚΥΚΛΙΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

† Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ

Δημητσάνα - Μεγαλόπολη, Κυριακή 19 Ὀκτωβρίου 2014
 1. Παρακαλῶ, ἀδελφοί, δώσατε προσοχή, γιά νά σᾶς ἑρμηνεύσω στό σημερινό μου κήρυγμα τόν Πέμπτο Ἀποστολικό Κανόνα. Ἀκοῦστε: Ὅπως σήμερα ἔχουμε ἐγγάμους ἱερεῖς, ἔτσι παλαιότερα εἴχαμε καί ἐγγάμους Ἐπισκόπους. Ὁ ἅγιος Σπυρίδωνας, γιά παράδειγμα, ἦταν ἔγγαμος Ἐπίσκοπος. Ἡ ἀγαμία τῶν Ἐπισκόπων καθορίστηκε ὑποχρεωτικά ἀπό τήν ΣΤ´ Οἰκουμενική Σύνοδο, τό 680 μ.Χ., ἀπό τόν 12ο Κανόνα της. Οἱ Παπικοί ἔχουν ὑποχρεωτική τήν ἀγαμία τῶν κληρικῶν τους γιά ὅλες τίς βαθμῖδες. Γιά τήν καινοτομία τους αὐτή οἱ Παπικοί ἐπικαλοῦνται τόν ἅγιο Ἐπιφάνιο, ὁ ὁποῖος κάπου λέγει ὅτι δέν δέχεται ἡ Ἐκκλησία γιά τήν ἱερωσύνη ὅποιον εἶναι νυμφευμένος μέ γυναίκα. Στήν γνώμη μάλιστα αὐτή τοῦ ἁγίου Ἐπιφανίου συμφωνοῦν καί ὁ Ἰνοκέντιος καί ὁ Διάλογος. Ἀλλά εἶναι σημαντικό νά ποῦμε ἐδῶ τί λέγει ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης πάνω σ᾽ αὐτό: «Δέν μᾶς μέλει – λέγει ὁ ἅγιος – τί εἶπαν ἤ τί ἐφρόνησαν μερικοί Πατέρες, ἀλλά τί λέγει ἡ Ἁγία Γραφή καί οἱ Οἰκουμενικές Σύνοδοι καί ἡ γνώμη ὅλων τῶν Πατέρων. Διότι δέν συνιστᾶ δόγμα στήν Ἐκκλησία ἡ γνώμη μερικῶν»! Καί ἀναφέρει στήν συνέχεια ὁ Ἁγιορείτης ἅγιος Νικόδημος τόν ἀσκητή καί ὁμολογητή ἅγιο Παφνούτιο, ὁ ὁποῖος στήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο δέν ἄφησε νά ἐπικρατήσει ἡ γνώμη μερικῶν, πού ζητοῦσαν νά ἐμποδίσουν τόν γάμο τῶν ἱερέων. Εἶπε τότε ὁ ἅγιος Παφνούτιος, ὅπως τό ἀναφέρει ὁ ἅγιος Νικόδημος: «Ὁ γάμος τῶν ἱερέων εἶναι σωφροσύνη καί ὁ καθένας πρέπει νά ἀφήνεται ἐλεύθερος στήν προαίρεσή του, κατά τήν ἀρχαία τῆς Ἐκκλησίας παράδοση». Νά εἶναι ἐλεύθερος, δηλαδή, ὁ καθένας νά ἐκλέξει ἤ νά παρθενέψει ἤ νά ἔλθει σέ γάμου κοινωνία. Λάθος λοιπόν καί αἵρεση ἡ ὑποχρεωτική παρθενία τῶν Παπικῶν γιά τούς ἱερεῖς τους. Καί ἡ ὑποχρεωτική αὐτή παρθενία ἔφερε τά πάμπολλα ἠθικά σκάνδαλα τῶν Παπικῶν ἱερωμένων.
2. Ὁ Πέμπτος Κανόνας τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, πού θέλω νά σᾶς ἑρμηνεύσω, ἀδελφοί μου χριστιανοί, λέγει ὅτι δέν ἐπιτρέπεται κανένας Ἐπίσκοπος (πού ἦταν ἔγγαμοι τότε, ξαναλέγω) ἤ Πρεσβύτερος ἤ Διάκονος νά διώξει τήν γυναίκα του «προφάσει εὐλαβείας». Ἄν τυχόν τό κάνει αὐτό νά ἀφοριστεῖ, μέχρις ὅτου νά μετανοήσει καί νά δεχθεῖ πάλι τήν γυναίκα του πού ἀπομάκρυνε. Ἄν ὅμως ἐπιμένει σ᾽ αὐτό πού ἔκανε, νά καθαιρεῖται, λέγει ὁ Κανόνας πού ἑρμηνεύουμε.
3. Ἀλλά τί σημαίνει ἡ φράση νά διώξει τήν γυναίκα του «προφάσει εὐλαβείας»; Σημαίνει ὅτι αὐτός θέλει νά ζήσει στό ἑξῆς παρθενική ζωή καί γι᾽ αὐτό ἀπομακρύνει τήν γυναίκα του. Αὐτό, χριστιανοί μου, εἶναι καλή ἐπιθυμία γιά ἕναν ἔγγαμο ἱερωμένο, ἀλλά θά πρέπει καί ἡ πρεσβυτέρα τοῦ ἱερέα νά εἶναι σύμφωνη σ᾽ αὐτό· νά θέλει, δηλαδή, καί αὐτή νά ζήσει παρθενική ζωή. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέγει στά ἀνδρόγυνα ἡ ἐγκράτειά τους στήν περίοδο τῆς νηστείας νά γίνεται «ἐκ συμφώνου» (Α´ Κορ. 7,5). Νά γίνεται, δηλαδή, μέ τήν σύμφωνη γνώμη καί τῶν δυό. Ὅταν ἕνας ἀπό τούς δύο συζύγους δέν συμφωνεῖ γιά ἐγκράτεια, τό ἄλλο μέλος πρέπει νά ὑποχωρεῖ. «Δέδεσαι γυναικί; Μή ζήτει λύσιν», λέγει ὁ Ἀπόστολος.
4. Τό πνεῦμα τοῦ Κανόνα μας ἐδῶ καταδικάζει καί τίς λαϊκές ἐκεῖνες γυναῖκες, πού ἀπαιτοῦν συνεχῆ ἐγκράτεια ἀπό τόν σύζυγό τους, ἤ τούς ἄνδρες πού ζητοῦν τό ἴδιο ἀπό τήν σύζυγό τους, «προφάσει εὐλαβείας» πάλι· γιά νά κοινωνοῦν συνέχεια, γιά νά ἀναφέρουμε ἕνα παράδειγμα. Ὅμως ἡ γυναίκα πού ζητάει μία τέτοια συνεχῆ ἐγκράτεια ἀπό τόν ἄνδρα της, μπορεῖ, χωρίς νά τό γνωρίζει, νά γίνει αἰτία νά πέσει ὁ ἄνδρας της σέ μοιχεία. Ἔχω, ἀγαπητοί μου, μία ὡραία περικοπή τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου σ᾽ αὐτό τό θέμα, πού ὅμως δέν σᾶς τήν λέγω ὅλη, γιά νά μήν σᾶς κουράσω περισσότερο. Σᾶς ἀναφέρω μόνο ἕνα τμῆμα τῆς περικοπῆς αὐτῆς: «Μερικές γυναῖκες – λέγει ὁ ἱερός Πατέρας – κινούμενες ὄχι ἀπό σωστή εὐλάβεια χωρίζονται συζυγικά ἀπό τούς ἄνδρες τους καί νομίζουν ὅτι, κάνοντας ἔτσι, κάνουν κάτι τό εὐλαβικό καί ἁγνό. Ἔτσι ὅμως ὠθοῦν τούς ἄνδρες τους σέ μοιχεία». (Τό κείμενο τῆς περικοπῆς εἶναι στήν ΙΣΤ´ Ὁμιλία τοῦ ἁγίου Πατέρα στό κατά Ματθαῖον Εὐαγγέλιο).
5. Βλέπετε, ἀδελφοί χριστιανοί, πόσο ὡραῖα, μέσα στήν ἀνθρώπινη ἀνάγκη καί ψυχολογία, τοποθετεῖ ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας τά πράγματα; Μείνετε, λοιπόν, σταθεροί στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, στήν ὁποία γεννηθήκατε, καί ἡ ὁποία σᾶς ἀγαπᾶ καί σᾶς τρέφει μέ τήν σοφή διδασκαλία τῶν Ἁγίων Πατέρων.
Μέ πολλές εὐχές,
† Ὁ Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως Ἰερεμίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου