Η ιδία η φύσις της
Εκκλησίας είναι καθολική, διότι ο
θεανθρώπινος οργανισμός της Εκκλησίας, ούσης το Σώμα του Χριστού, περιέχει
τα πάντα: ολόκληρον την δημιουργίαν του
Θεού, ακριβέστερον την Οικονομίαν του Θεού περί του κόσμου και του ανθρώπου.
Ο Θεάνθρωπος Χριστός δι' Εαυτού και εν Εαυτώ ήνωσε κατά τελειώτατον και
πληρέστατον τρόπον τον Θεόν και τον άνθρωπον, και διά του ανθρώπου όλους τους
κόσμους και όλην την κτίσιν,
διότι η κτίσις είναι ουσιαστικώς συνδεδεμένη με τον άνθρωπον (πρβλ. Ρωμ. 8,
19-24) και η ένωσις αυτή εν Χριστώ είναι η υπόστασις της καθολικότητος της
Εκκλησίας. Ο Θεανθρώπινος
οργανισμός της Εκκλησίας του Χριστού περιλαμβάνει και τον Θεόν και τον άνθρωπον
και «τα πάντα, τα εν τοις ουρανοίς και τα επί
της γης, τα ορατά και αόρατα, είτε (εισί) θρόνοι,
είτε αρχαί, είτε κυριότητες, είτε εξουσίαι» (Κολ. 1, 16), διότι «τα
πάντα δι' αυτού -του Θεανθρώπου- και εις Αυτόν - τον Θεάνθρωπον- έκτισται....
και συνέστηκε, και Αυτός εστιν η κεφαλή του σώματος, της Εκκλησίας» (Κολ.
1, 17-18).
* Ο
Σωτήρ Χριστός ηγίασε την Εκκλησίαν δι' όλης της Θεανθρωπίνης ζωής Του...
αμείωτος και άτρεπτος είναι η αγιότης του Χριστού, της Κεφαλής της Εκκλησίας,
και του Αγίου Πνεύματος, της ψυχής της, ως και επίσης η αγιότης της θείας
διδασκαλίας της, της χάριτός της εις τα μυστήριά της και εις τας αρετάς της...
Μόνον οι αμετανόητα αμαρτωλοί, οι εμμένοντες επιμόνως εν τω κακώ και εν θεομάχω
εκουσία πονηρία, αποκόπτονται από την Εκκλησίαν....
* Έξω
από την Εκκλησίαν ούτε πραγματικόν πρόσωπον υπάρχει ούτε πραγματική κοινωνία. Η
Εκκλησία είναι η μόνη πραγματική και αληθινή κοινωνία.
* Διά
τους Πατέρας, όπως και διά τους Αποστόλους η
μοναδική Αλήθεια ήτο ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός...
και οι πρώτοι και οι δεύτεροι ουδέν γνωρίζουν ειμή τον Ιησούν Χριστόν,
Εσταυρωμένον, Αναστάντα και Αναληφθέντα. Ο Σωτήρ Χριστός είναι
το περιεχόμενον της παραδόσεως της αποστολικότητος εν τω Σώματι της Εκκλησίας.
* Κατά
τον λόγον του αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων, η
Εκκλησία «καθολική καλείται διά το κατά πάσης είναι της
οικουμένης από περάτων γης έως περάτων, και διά το διδάσκειν καθολικώς και
ανελλιπώς άπαντα τα εις γνώσιν ανθρώπων ελθείν οφείλοντα δόγματα, περί τε
ορατών και αοράτων πραγμάτων, επουρανίων τε επιγείων, και διά το παν γένος
ανθρώπων εις ευσέβειαν υποτάσσειν, αρχόντων τε και αρχομένων, λογίων τε και
ιδιωτών, και διά το καθολικώς ιατρεύειν μεν και θεραπεύειν άπαν το των αμαρτιών
είδος των διά ψυχής και σώματος επιτελουμένων, κεκτήσθαι δε εν αυτή πάσαν ιδέαν
ονομαζομένην αρετής εν έργοις τε και λόγοις και πνευματικοίς παντίοις
χαρίσμασιν» (Κυρίλλου, Ιεροσ., κατήχησις ΙΗ').
Η θεανθρωπίνη καθολικότης της Εκκλησίας είναι εις την
πραγματικότητα μία διαρκής κατά χάριν και αρετήν χριστοποίησις του ανθρώπου: τα πάντα και οι πάντες συνάγονται και
συγκεφαλαιούνται εις τον Θεάνθρωπον Χριστόν, και τα πάντα βιούνται εν Αυτώ ως ιδικά
μας και οικεία, όπως
ζη ένας αδιαίρετος θεανθρώπινος οργανισμός. Διότι όλη η ζωή εν τη Εκκλησία
είναι μία θεανθρωπίνη καθολικοποίησις, μία κατά χάριν και αρετήν θέωσις και
χριστοποίησις και θεανθρωποποίησις και τριαδοποίησις, και εκκλησιοποίησις.
Η θεανθρωπίνη αυτή καθολικότης
της Εκκλησίας και καθολικοποίησις εν τη Εκκλησία
διακρατείται και πραγματοποιείται διά της αεί
ζώσης Υποστάσεως του Θεανθρώπου Χριστού, η οποία
κατά τον πλέον τέλειον τρόπον ενώνει τον Θεόν και τον άνθρωπον και όλην την
κτίσιν, την οποίαν το τιμιώτατον αίμα του Θεανθρώπου Σωτήρος καθαρίζει από την
αμαρτίαν, το κακόν και τον θάνατον (πρβλ. Κολ. 1. 19-22). Το θεανθρώπινον Πρόσωπον του Χριστού είναι ο άξων της καθολικότητος της
Εκκλησίας. Διά τούτο ο άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος λέγει: «Όπου
αν η Χριστός εκεί η Καθολική Εκκλησία». Η Εκκλησία πράγματι είναι ολόκληρος πεπληρωμένη από τον
Θεάνθρωπον Χριστόν, καθ' ότι αύτη είναι
«το πλήρωμα του τα πάντα εν πάσι πληρουμένου» (Εφ.
1, 23). Διά τούτο η Εκκλησία του Χριστού είναι καθολική εις εκάστην επισκοπήν
της, δηλαδή εις εκάστην ορθόδοξον ευχαριστιακήν κοινότητά της, αλλά και εις
έκαστον επίσκοπόν της και έκαστον πιστόν πρόσωπον εν αυτή, εις έκαστον κύτταρόν
της. Εκ της καθολικότητος αυτής της ιδίας της φύσεως της Εκκλησίας πηγάζει και
η παν-χρονική και η οικουμενική καθολικότης της. Την καθολικότητα και
οικουμενικότητα και συνοδικότητα της Εκκλησίας κηρύττουν όλοι οι άγιοι
Απόστολοι, Πατέρες της Εκκλησίας και αι Οικουμενικαί και Τοπικαί Σύνοδοι αυτής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου